woensdag 5 maart 2008

wintercup, minuut per minuut



Wintercup Anderstad te Lier 13 januari 2008
Na een geslaagde training op de lage lesse op de eerste zaterdag van dit nieuwe jaar stonden we een weekje later in Lier klaar voor een eerste kleine test, 12 km op de nete, massastart, stoomaf naar duffel, draaien rond de spoorwegbrug en stroomop terug tot in Lier.
Wie dacht dat het een rustig tochtje Lier – Duffel – Lier ging worden had het behoorlijk mis en had beter deelgenomen aan de ijsberentocht die op enkele uren eerder, ook in Lier, van start was gegaan.
Toen we een dik uur voor de start in Lier toekwamen bleek ons clubje goed vertegenwoordigd te zullen zijn, dat dit iets te maken had met het gratis glaasje
gluhwein dat elke deelnemer voor of na de wedstrijd kon nuttigen laat ik hier maar in het midden.

12u30: Iedereen begint zich stilletjes aan naar de start te begeven en schrikt zichzelf een ongeluk dat er toch behoorlijk wat stroming op de nete staat. De eerste ongeduldigen wagen zich op het water en starten de opwarming.

12u55: Een uitgebreid deelnemersveld ligt te drummen aan de start waar het door de stroming niet makkelijk is om stilletjes te blijven liggen, we draaien dan nog maar een rondje om de zenuwachtige mensen onder ons een beetje te
mijden.

13u00: START
De eerste mannen in K1 spurten weg gevolgd door enkele harde mannen in afdaler die nog liever doodvallen dan de kopgroep te moeten laten gaan.
Iets meer naar achteren worden we in onze afdaler van de ene kant van de nete naar de andere kant geslingerd door de golven die onze voorgangers produceerden.

13u05: Iedereen gaat opzoek naar een goed plekje, in een groepje, op de golf, in de V of in het slechtste geval, moederziel alleen.

13u30: De eersten zijn reeds enkele minuten aan hun terugweg begonnen als ik mijn bootje rond de middenste peiler van de Duffelse spoorwegbrug draai, het echte werk kan nu beginnen.

13u56: Jan Laenen komt als winnaar van deze trainings-wedstrijd over de meet.

13u57: Steven Dierckx haalt het maar net van Eric Verduyckt en zo is het podium bij de mannen dus gevuld.

13u58: Broes komt als 1ste junior en als vierde in het totaal klassement over de denkbeeldige, reeds weggespoelde streep, op de voet gevolgd door de winnaar in afdaler: Maxime Richard.

13u59: Guy duikelt nog net binnen het uur, als tweede in afdaler, als achtste in totaal, en gelukkig zonder te zwemmen (wat de volgende in de uitslag niet kan zeggen) over de meet. Ondertussen ben ik nog helemaal niet in het zicht van de meet. De nete wordt steeds smaller, mijn armen doen steeds meer pijn, mijn vatje energie raakt stilaan leeg en de achterstand op Natacha en Paul die halfweg nog maar 30 seconden bedroeg wordt steeds groter en groter.

14u01: Bart eindigt nog net in de top tien en wordt knap eerste junior in afdaler.
Mijn armen doen steeds meer en meer pijn, mijn vatje energie raakt helemaal uitgeput, mijn achterstand op Natacha en Paul wordt nog steeds groter en groter en de aankomst is nog steeds niet in zicht.

14u06: Stefan haalt de aankomst, net zoals Frank die enkele ogenblikken later zichtbaar onvermoeid onder het aankomstdoek vaart, zijn K2 boven haalt en nog een toertje gaat varen met Veerle. Ik zie af, sta na elke bocht en oversteek stil maar ik ben duidelijk niet de enige, ik kom terug dichter bij een K2 van Kasterlee met de ‘voorzitter’ en wie weet een jong aanstormend talent. Wie had er ooit gedacht dat ik het zo zwaar ging hebben op de nete??
Eén troost héél ver kan het niet meer zijn.

14u10: Alain vaart onder het aankomstdoek, bijna een minuut later komt ook de eerste en enige dame in K1 over de meet. Knap werk geleverd.
Ik zie nog steeds af, Annemie roept ‘nog enkele bochten en je bent er’, ik kan geen bochten meer zien en zou liever op de kant gaan zitten, al lijkt dit na enkele seconden overweging ook niet de beste oplossing, waarschijnlijk zou ik dan helemaal verdwijnen in de smurrie om nooit meer terug gevonden te worden.
Guy en Bart komen me tegemoed gevaren, ‘je bent er bijna’, ‘goed bezig’, ‘komaan niet afgeven, nog even alles eruit’, eigenlijk doet het me niets meer, ik wil gewoon zo snel mogelijk mijn paddel neerleggen.

14u15: Natacha haalt als eerste dame in afdaler de finish een goeie halve minuut later is ook Paul op dit punt beland.
Ik zie ondertussen de aankomst, mijn geluk kan niet meer op.

14u16: Versnellen lukt niet meer, maar wat zal het me een zorg zijn.
IK BEN ER en het podium bij de dames staat vast. Nog even losvaren op het kanaal en we hebben het gehad.

14u19: Ingrid komt over de meet, ik was echt niet de enige die het zwaar had gehad.

14u28: Tina komt met een grote glimlach over de aankomst, moe maar heel tevreden en terecht ook, knap gedaan. Ook Rudy bereikt de aankomst al had hij er wat vroeger kunnen zijn als hij zich niet in de nete gestort had.

14u34: Arlette komt onder begeleiding van Paul over de aankomst.
Knap gedaan al had het haar bloed, zweet en tranen gekost.

Na een verdiende warme douche was iedereen terug te vinden aan de toog waar iedereen zijn deel van het verhaal deed en moe maar tevreden naar huis terug keerde.
Ondertussen was het water van de nete behoorlijk wat gestegen en was er van stroming geen sprake meer. Ik stel voor dat we volgend jaar rond 17u starten ;)

Tot de volgende.
Klaartje

Geen opmerkingen: