woensdag 5 maart 2008

Wedstrijd: Lomme, Lhomme of L'homme?

Na een week van twijfels over het wel of niet doorgaan van de wedstrijd vertrokken we zaterdag voormiddag toch richting Rochefort voor onze eigen wedstrijd op de lomme.
Eens toegekomen in Lesterny aan de start bleken onze vermoedens te kloppen het aanhoudende mooie weer en de nachtelijke vries-temperaturen hadden ervoor gezorgd dat de lomme het met bijzonder weinig water moest stellen.
Maar geen probleem, varen gingen we doen.
Aangezien het “onze” wedstrijd was zorgde dit voor een pak meer deelnemers, wat betekende dat we met een grote groep gingen zijn om af te dalen.
Guy, Alain, Tine, Natacha en ik namen Inge, Peter, Tom, Julien, Bram en Shelley onder onze hoede. Guy vertrok op kop met moeder gans en haar kuikentjes achter zich.
De lage waterstand maakte het er niet overal makkelijker op, in de eerste bocht ging het al direct mis voor sommigen Nog geen vijf minuten later stond het volgende opstakel al klaar, er lag namelijk een boom helemaal over de rivier. Frank, Bart en Jeroen bundelden hun krachten om er een doorgangetje in te maken maar al hun werk bleek niet op te kunnen tegen deze mastodont.
Na een kort overdraagpunt zetten we onze weg verder.
De eerste afdaling werd er dus eentje met behoorlijk wat opstakels.
De tweede afdaling nam Pieter de jeugd met zich mee.Frank, Bart en Jeroen hadden het gevecht met de boom nog steeds niet gewonnen dus werd er besloten om het wedstrijd parcours lichtjes aan de passen. De start zou gegeven worden net achter de omgevallen boom en de aankomstlijn zou zo’n kilometer stroomafwaarts van de kerk in Forrieres getrokken worden.
De tweede en derde afdaling was het iedereen voor zich, op zoek naar de makkelijkste, snelste, kortste of aangenaamst paddelende weg.
Het parcous van de ploegenkoers lieten de meesten links liggen, drie afdalingen waren al zwaar genoeg geweest, op het beneden stuk kenden we de weg stilletjes aan ook al redelijk goed en de warme douche riep.
Na een laatste parcoursverkenning op zondag was het tijd voor het echte werk. In tegenstelling tot de vorige wedstrijden vertrokken we van oud naar jong en waren er vandaag een stuk meer deelnemers op post. Wat bij de kadetten heren, junioren heren en seniors dames de vorige weken altijd clubkampioenschap was ging vandaag een bikkelharde strijd worden voor een plaatsje op het podium. Door de omgevallen boom waren we genoodzaakt om vlak erboven op te warmen, even over te stappen en vlak achter de boom te starten
Ik mocht als voorlaatste dame vertrekken. Ten opzichte van vorige week werd het een korte wedstrijd dus voluit vertrekken was de boodschap de drie moeilijkste punten lagen in het begin van de wedstrijd dus ik moest geen bang hebben om reeds te uitgeput te zijn op de moeilijke stukken. Technisch verliep de wedstrijd voor mijn doen zo goed als perfect. Rond halfweg moest ik Cindy Theys inhalen en iets later had ik ook Nathalie te pakken. Tine had me nog steeds niet ingehaald en was maar 30 seconden achter me gestart, haar voorblijven was de opdracht.
Op zo’n 250m voor het einde stonden Guy, Pieter en Alain nog te supporteren.
Ik werd uiteindelijk tweede, zo’n 20 seconden achter Tine en een dikke 10 seconden voor Isabel waar ik wel zeer tevreden mee kon zijn.
Nadat we met z’n allen tot op de camping gevaren waren stond er ons nog een ploegenwedstrijd te wachten. Deze werd een kleine repetitie voor over twee weken in Fulda. Tine, Natacha en ik vormden een ploeg bij de dames. Na de zware wedstrijd van twee uur voordien voelde ik dat m’n armen niet meer helemaal fit waren maar dit was niet alleen bij mij voelbaar, Tine en Natacha moesten toch ook nog aan hun paddel trekken om te kunnen volgen.
Iets voorbij halfweg haalden we de 2 minuten voor ons gestartte junioren dames in. Uiteindelijk wonnen we zonder al te veel problemen de ploegenwedstrijd bij de dames maar moesten we helemaal niet onder doen voor de meeste senioren heren.
Guy werd voor de derde keer op rij tweede achter Maxime, samen met Sebastien Minette wonnen ze achteraf nog de ploegenkoers en zal het voor vele uitkijken geblazen worden als deze ploeg zich aanmeld op het BK ploegenkoers.

Geen opmerkingen: